Általában ha relációs adatbázisokról, táblákról beszélünk vagy ilyen jellegű feladattal állunk szemben, akkor az Office Access modulja jut többnyire eszünkbe kapásból, pedig a maga módján Excelből is elérhetünk ilyen opciót, ha közvetlenül már nem is az Excel segítségével. Ismét egy olvasói kérdést fogunk körbejárni, amelynek célja egyébként roppant érthető és a megoldási javaslatok között az, amiről most írni fogok, nem biztos, hogy előkerül, de vonatkoztassunk majd el példám egyszerűségétől és lássuk meg benne azt a lehetőséget, amelyet sok ezer adatot sok-sok sheeten tartalmazó táblázatunk kezelésére nyújt.
A kérdés roppant egyszerű: adott a lenti képen látható két sheet, mindkettőn különböző adatok, amelyeket egyetlen elsődleges kulcs, az Azonosító köt össze. Hogyan érjük el azt, hogy egy harmadik sheeten az azonosító alapján összekötve az általunk kiválasztott oszlopok adatai az általunk meghatározott sorrendben jelenjenek meg? Példám egyszerűségétől ismételten csak tekintsünk el.
Az én megoldási javaslatom első lépéseként a Ribbonunk Data füle alatt található Get External Data szekcióból kattinsunk a From Other Sources opcióra, azon belül pedig válasszuk ki a From Microsoft Query opciót:
Itt válasszuk az Excel fájl opciót, hiszen Excelben található mindkettő sheetünk (vagy bármennyi sheetünk):
A felugró kis Browse ablakban keressük be azt a fájlt, amelyben az egyesíteni kívánt sheetjeink vannak, majd kattintsunk az OK gombra. A következő ablakhoz jutunk:
A bal oldalt látható Available tables and columns struktúrából szépen pakoljuk át azokat az oszlopokat a Columns in your query nevet viselő jobb oldali mezőbe, amelyeket szeretnénk egy sheeten látni együtt:
Ha megvagyunk, Nextre kattintva egy felugró üzenettel szembesülünk, amely félkövér betűtípusával sokkol minket és figyelmeztet, hogy egy azonosítóval össze kell majd kapcsolnunk tábláinkat (sheetjeinket) - ezt simán üssük el egy okéval és már egy szuperül kezelhető kis adatbázis-struktúrába jutunk:



A poszt végén csak ismételten hangsúlyozni szeretném példám egyszerűségét, egy ilyen jellegű megoldásnak komplexebb fájlok, adatstruktúrák esetén van értelme, hiszen azért a VLOOKUP/INDEX formulák hasznosságát sem szabad elfelejteni.