Az egyik kedves Olvasó kérdése ihlette a mai posztot, amelynek publikálását azért gondoltam szükségesnek, mert egy rendkívül jó beépített Excel-funkcióról van szó, de néha még én is inkább formulákban gondolkodom egy-egy olyan probléma kapcsán, amely ezzel pillanatok alatt kivégezhető lenne.
Adott tehát a következő kis táblázat, roppant egyszerű felépítéssel, ami adott napokra tartalmazza mondjuk a kiadásaink, bevételeink, látogatóink stb. számát:
Ezt szeretnénk összesíteni mondjuk akár heti, kétheti vagy negyedéves periódusokra (szándékosan nem írtam havit és évest, mert azok azért egyszerűbbek még formulákkal is). Ne gondolkodjunk azonnal formulákban, az Excel PIVOT-tábláinak van egy csodálatos kis beépített funkciója, amit most mindjárt meg is mutatok.
Első lépésként tehát a táblánkból varázsoljunk egy PIVOT-táblát, amelynek sorai (ROWS) legyenek a napok dátumai, az értékek pedig egyértelműen az összegek (VALUES):
Ezután kattintsunk az első sorunkra (az első Row Labelre), ami jelen esetben 1/1/2015 és kattintsunk a jobb egérgombbal, majd válasszuk ki a Group funkciót:
A felugró kis ablak pedig szerintem már magától értetődően kínálja fel a lehetőségeket, amelyekre szükségünk van.
Ha havi vagy éves szinten összesítenénk, akkor azt a funkció defaultban kínálja nekünk (negyedévenként szintén), de ha bizonyos meghatározott napszám szerint összesítenénk, akkor kattintsunk csak a Grouping By Days opcióra és a Number of days mezőbe írjuk be a napok számát, amely szerint összesítenénk, tehát kéthetinél 14-et, hetinél hetet.
Ha megvan, kattintsunk okét és már rendben is vagyunk, formulák és trükközés nélkül ott van, amit akartunk: