Korábbi posztokban már feszegettem egy-két idegesítő, általában nem felhasználóbarát Excel-funkciót és az biztos, hogy erre a listára nálam a Pivot-táblák egyik igencsak fárasztó alapbeállítása, azaz értékeink alapból összegzése szerepel - hiszen ha csak megszámolni akarjuk az értékeket, az mindenképpen manuális állítgatást igényel. Vagy mégsem?
Elsőként azonban mindenképpen meg kell értenünk, hogy mi alapján defaultolódik értékeink kezelése a Pivot-táblában, hiszen ez nem beállítás függvénye, hanem adatainkon múlik. Ha tehát van egy ötvenezer számot tartalmazó listánk, akkor az a Pivotban biztos, hogy szummaként fog összegezni, ám ha akár csak egyetlen egy üres vagy szöveget tartalmazó cella is belekerül ebbe a listába, már egyből count lesz az alapbeállítás. Ugyanez igaz az errorokra (pl. mondjuk #N/A!) vagy éppen Boolean (TRUE, FALSE) értékekre is, tehát ha defaultolni akarjuk Pivot táblánkat értékkezelési metódusát, az adatainkat kell megvizsgálnunk.
VBA-ban persze meghekkelhetjük ezt a történetet is, de alapvetően fókuszáljnk az adatainkra, hiszen ez a legegyszerűbb megoldás, első körben például mindenképpen csak a konkrét adattartományunkat jelöljük ki, hiszen ha az 50 ezres listánkhoz még az oszlop további több tízezer üres sorát is hozzájelöljük, akkor egyértelmű, hogy mi lesz az alapbeállítás Pivot-táblánkban.
Legjobb fegyvertársunk ennek a problémának a felszámolásában az értékeink kijelölése után megnyomott CTRL+G parancsra előugró Go To lesz, annak is Special almenüje:
Tehát ha mondjuk üres celláinkat akarjuk eliminálni, akkor itt a Special képernyőn kattintsunk a Blanks rádiógombra majd okézzük le - így kijelöljük az összes üres cellánkat, majd ha beírtuk, mivel szeretnénk kitölteni őket (mondjuk egy nullával), akkor a CTRL+ENTER megnyomásával az összeset feltöltjük értékkel és máris megvan a default szummázás a Pivot-tábla értékeinél.
Ugyanígy ha a Formulas rádiógombra kattintunk a Go To Special almenüjében, akkor meghatározhatjuk, hogy mely eredményeket vizsgáljunk meg: nekünk értelemszerűen általában a hibák vagy a logikai eredmények (Igaz, Hamis) kellenek, hogy így generáljuk meg a default szummázást a Pivot-táblában.
Értelemszerűen ha a másik irányba szeretnénk eljutni, akkor egyszerűen adjunk hozzá egy plusz üres sort a kijelölésünkhöz és abból készítsünk Pivot-táblát, így pedig egyértelmű, hogy count lesz az alapbeállítás.
Biztos vagyok benne, hogy ez csak egyetlen megoldási lehetőség, hozzászólásban szívesen látok más ötleteket is!